Rullende meningsmålinger og journalistiske fatamorganaer

Af Kresten Roland Johansen

Sjældent – hvis nogensinde før – har vi set et tilsvarende eldorado af dugfriske meningsmålinger. Hver dag, siden Lars Løkke Rasmussen udskrev valget, har budt på 4-6 nye meningsmålinger. Der er i sandhed mulighed for at følge vælgerstemningen – og det gør man. I hvert fald i medierne.

Målingerne stritter – mere end normalt. Og hvad skyldes det så?

Hvis man nærlæser de seneste dages målinger, vil man bemærke nogle usædvanlige mønstre. Gallups målinger ligner hinanden. Megafons målinger ligner hinanden. Voxmeters målinger ligner hinanden. De enkelte institutter er alle sammen hver for sig ret stabile – men til gengæld er de indbyrdes helt uenige. Se blot på Epinions målinger af SF og Rambølls målinger af Socialdemokraterne. Det stritter.

Oversigt over 11 målinger fra de sidste dage i august (tryk på billedet for at se en større udgave)

Forklaringen på mønstrene er såre simpel: Meningsmålingsinstitutterne har ikke ressourcer til at lave helt nye dugfriske målinger hver eneste dag. Og medierne vil ikke betale dem for det. I stedet laver de såkaldt rullende målinger. En rullende måling består typisk af 2/3 svar, som er 1-3 dage gamle, og så 1/3 nye svar. Det betyder, at de målinger, vi præsenteres for som dugfriske og øjebliksbilleder, i virkeligheden for hovedpartens vedkommende består af gamle svar. Derfor ligner de hinanden. Derfor bider forskelle mellem institutterne sig fast. Og derfor er det et journalistisk fatamorgana, når man tror, at politisk spin, nye væksttal eller ny fnidder hos blå blok kan aflæses umiddelbart i de seneste målinger. Først skal vælgerne fordøje nyhederne, og de gamle svar skal rulles ud af målingerne.

Næste gang Mogensen & Kristiansen gætter på den kommende dags vindere og tabere i målingerne, har jeg et kvalificeret bud: Er det Gallup, vil de Konservative ligge pænt. Er det Rambøll, vil Socialdemokraterne overraske positivt. Og er det Epinion, vil de Radikale få en over næsen. Alt andet lige.

Så lad være med at tage enkeltmålinger for alvorligt. Se i stedet på udviklinger over nogle dage og på gennemsnit af disse dages målinger. Så har du en god indikation af, hvor pilen peger hen.

29 thoughts on “Rullende meningsmålinger og journalistiske fatamorganaer

  1. Pingback: Rullende meningsmålinger og journalistiske fatamorganaer « En ny undersøgelse viser – eller gør den?

  2. Pingback: Meningsmålinger i valgkampen | ErikGahner.dk

  3. Howdy just wanted to give you a quick heads up. The words in your post seem to be running off the screen in Safari.
    I’m not sure if this is a formatting issue or something to do with browser compatibility but I thought I’d post to let you know.
    The design look great though! Hope you get the problem solved soon.
    Cheers

  4. Yesterday, while I was at work, my cousin stole my iphone and tested
    to see if it can survive a forty foot drop, just so she can
    be a youtube sensation. My iPad is now broken and she has 83
    views. I know this is totally off topic but I had to share it
    with someone!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *